Мета й завдання:
визначення рівня дошкільної зрілості, яка визначає успішність дошкільної адаптації до школи та якісного засвоєння навчальної інформації й навчальної діяльності;
психологічний супровід дітей старшого дошкільного віку в період їх підготовки до школи;
рекомендації для батьків «Як підготувати дитину до школи», «Як батьки можуть допомогти дитині уникнути деяких труднощів».
Дошкільний період, дошкільне дитинство - це важливий період розвитку людини. Тільки зрілий дошкільник готовий до навчання в початковій школі з точки зору соціально-психологічної адаптації й успішності засвоєння вимог чинних навчальних програм. Діагностика дошкільної зрілості здійснюється безпосередньо через діяльність, а саме у грі.
Принципово важливим є:
- сформованість прийомів ігрової діяльності;
- розвинені соціальні емоції та високий рівень морального розвитку (вихованість, культура поведінки, спілкування та інше);
- розвинене уявлення;
- високий рівень наочно-образного мислення, пам'яті, мови;
- висока самооцінка.
Дітям пропонується рольова гра, в якій детально розписані діяльність ведучого й послідовність гри, а також карта спостереження. У ході діагностики використовуються такі методики, як:
- бесіда (визначення мовлення);
- визначення рівня домагань, моторики, уваги (зорової та слухової);
- координації рухів, пам'яті (зорової), уваги, мислення, самооцінки.
Критерії підготовленості дитини до школи
1) Загальний фізичний розвиток (зір, слух, моторика, стан нервової системи, загальний стан здоров'я).
2) Інтелектуальна готовність (словниковий запас, світогляд, розвиток пізнавальних процесів).
3) Особиста та соціально-психологічна готовність (внутрішня позиція школяра).
4) Емоційно-вольова готовність (уміння поставити мету й завдання, приймати адеквіатне рішення, подолання перепон).
Рольова гра допомагає шкільному психологу визначити рівень психічного розвитку дошкільника й дати необхідну консультацію та рекомендації батькам і педагогам.
АВТОРСЬКА ПРОГРАМА
ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ЗОШ № 48 КРОТОВСЬКОЇ Л.І.
«ЦІКАВІ ЗАНЯТТЯ З ДІТЬМИ
ДЛЯ РОЗВИТКУ ДРІБНОЇ МОТОРИКИ РУК»
Програма складена з урахуванням інтересів і психолого-вікових особливостей дітей.
Основні завдання:
-укріпити і розвинути емоційно-позитивне ставлення дитини до школи, бажання вчитися;
- формувати соціальні риси особистості майбутнього школяра, необхідних для благополучної адаптації до школи;
- виявити передумови учбових умінь;
- розкрити нові соціальні ролі учня;
- виявити пізнавальні інтереси майбутнього школяра;
- продіагностувати розумові операції (порівняння, класифікація, аналіз, узагальнення та ін.);
- вивчити психологічні і фізіологічні особливості дітей, готовність їх до навчання в школі;
- виділити якості особистості майбутнього першокласника;
- виявити фізичну готовність дитини(стан здоров’я, певний рівень морфо-функціональної зрілості організму дитини, необхідний рівень розвитку рухових навичок і якостей, особливо тонких моторних координацій, фізичний і розумовий рівень працездатності)
Під час занять діти зможуть:
-розвинути дрібну моторику рук і укріпити м’язи рук;
- повторити рахунок від 1 до 10 і звортнього рахунку ( поняття більше, менше);
- навчитися розрізняти колірні відтінки;
- укріпити знання геометричних фігур;
- вивчити комплекс розминки для рук;
- розрізняти емоційний стан людей і свій;
- розширити знання про тварин і рослинний світ;
- повторити етичні норми поведінки в сім’ї;
- вивчити етичні норми поведінки для школяра.
До кінця занять у дітей повинні сформуватися наступні вміння й навички:
-емоційне сприйняття, співпраця;
- відчуття єдності, уміння діяти погоджено;
- уявлення про свою майбутню роль – ШКОЛЯРА;
- психологічна готовність до трудової діяльності;
- етично-моральні якості.
До кінця занять батьки повинні освоїти і познайомитися:
-з комплексом вправ для рук;
- дізнатися про особливості дітей 5-6 літнього віку;
- познайомитися з вимогами для дітей-школярів, отримати рекомендації для розвитку своєї дитини ;
- уміти самостійно визначити готовність своєї дитини до школи.